Algemene informatie

Turnclub Varsenare Oostkamp VZW is er voor iedereen die turnen tof vindt en daarvan zijn sport wil maken, voor wie gewoon wat gezonde, sportieve ontspanning zoekt of voor wie op jonge leeftijd een goede basis wil vormen om later een andere sport te beoefenen.

Zeer talentvolle gymnasten worden er opgeleid om deel te nemen aan wedstrijden. Enkelingen kunnen zelfs een basis leggen voor Topsport en Studie. De club is aangesloten bij de Gymnastiek Federatie Vlaanderen.

De club beschikt over een uitgebreid aanbod.

• Kleuters zijn welkom vanaf de eerste kleuterklas. Bij kleutergym werken we in kleine niveau-groepjes, met aangepaste toestellen en speelse technieken.
  • Jongens en meisjes vanaf de derde kleuterklas maken al de overgang naar het toestelturnen waarbij de gymnasten ook nog verdeeld zijn volgens leeftijd.
  • Meer getalenteerde kinderen kunnen, na selectie, overstappen naar de aspiranten waar de basis gelegd wordt voor de competitie toestelturnen of trampoline.
  • Voor competitie kan je bij ons terecht voor competitie toestelturnen meisjes (A-B-C-Recre@ en I niveau) of voor competitie maxitrampoline of dubbele mini tampoline.
  • We hebben ook een werking voor de plus 16 jarigen. Heb je enige ervaring met trampolline springen of toestelturnen dan  kan je vanaf nu ook wekelijks 1x komen turnen om je conditie op peil te houden en je favoriete sport te beoefenen.
  • Bij voldoende belangstelling is er een werking voor kinderen of jongeren met een beperking. Dit is de g-werking.

Waar? De activiteiten gaan door in het sport- en cultuurcentrum “Hof ter Straeten” in Varsenare (Competitiegroepen trainen ook in Bloso – Julien Saelens – Brugge). Er wordt ook geturnd in de Valkaart in Oostkamp.

Het turnspecifiek medisch protocol is verplicht door de gymfederatie voor alle A gymnasten. Als club vinden wij dit onderzoek ook ten zeerste aan te bevelen voor alle andere competitiegymnasten. Jaarlijks moet de gymnast dit protocol laten invullen door een erkend keuringsarts en voor 1 november terug indienen bij het secretariaat.

Om deel te nemen aan een wedstrijd, ingericht door de Gymfed. VZW ,  moet een atleet over een wedstrijdlicentie beschikken. Deze is verplicht voor alle gymnasten A-B-C en I niveau.